Tekst: Karolina Błaszkiewicz
Zdjęcia: pixabay.com
Praca potrafi dać w kość, a właściwie osoby, z którymi spędza się kilkadziesiąt godzin w tygodniu. Szef nie zawsze pochwala, jego rola to zmotywować cię tak, byś zachowała entuzjazm i energię nawet gdy przeżywasz ich deficyt. Bywa, że słyszysz to, czego nie chcesz – pytanie, co wtedy? Brać nogi za pas albo z godnością wyciągnąć wnioski.
Szczególnie na początku drogi zawodowej, choć nie tylko, przyjmowanie krytyki jako ataku personalnego jest łatwe – jak bowiem traktować ją inaczej? Logiczne myślenie zostawiasz za sobą, pozwalając by emocje wzięły górę. I choć rozwiązaniem wydaje się wyjść i nigdy nie wrócić, można zareagować zgoła inaczej. Paranoja na bok, oto wskazówki, które pozwolą zachować zimną krew w najgorętszym momencie.
Nie obrażaj się
Zamiast krzywić się na słowa: Musimy porozmawiać, doceń to, że twój zwierzchnik znajduje czas, by dać ci kilka rad. Nastawienie jest kluczowe, gdy przekroczycie próg sali, gdzie dowiesz się, co robisz nie tak i jak możesz to poprawić. Zatem, nie myśl, że druga strona chce cię upokorzyć – jej przecież też zależy na twoim rozwoju. Zamiast wchodzić w niepotrzebną argumentację, zamień się w słuch, a później powiedz: „Dziękuję, że poświęcasz mi swoją uwagę. Czy może wskazać mi sposób, w jaki mogę się poprawić?”. Otwarte pytanie zostawia pole do udanej rozmowy. I nawet gdy nie zgadzasz się całkowicie ze zdaniem szefa, postaraj się je przyjąć. Pokażesz wówczas, że w trudnych sytuacjach potrafisz zachować się dojrzale.
Zapomnij o słowie „Wiem”
Na krytykę nie reaguj: „Wiem”. To słowo działa jak płachta na byka, więc postaraj się go nie używać. Rozmowa zamienia się wówczas w kłótnię, a celem jest przecież konstruktywny dialog. „Wiem” zastąp neutralnym „Rozumiem”, które brzmi o niebo lepiej, prawda?
Nie wpadaj w paranoję
Przestań myśleć, że wszyscy są przeciwko tobie, kiedy spade na ciebie deszcz (mżawka) krytyki. Zapewne w głowie pojawi się szybko zdanie: Szef ma mnie za niekompetentną amatorkę, ale w rzeczywistości wcale tak nie jest. Pamiętaj, że gdyby tak było, prawdopodobnie już by cię zwolnił – a skoro nadal zajmujesz swoje stanowisko, musi w ciebie wierzyć. Nie trać więc animuszu, porównaj to z pozazawodowymi związkami, ludzie komunikują to, co myślą i czują, by poprawić relacje.
Nie przepraszaj
Przepraszanie jest niepotrzebne, jeśli sytuacja tego od ciebie nie wymaga. I mimo że to pierwsze, co chcesz powiedzieć, warto ugryźć się w język. Staraj się być pewna siebie, przyznaj się do błędu i powiedz: Oczywiście, popracuję nad tym. Obietnica podjęcia aktywności to najlepsze, co możesz zrobić, by zadowolić siebie i zwierzchnika.
Daj sobie kredyt zaufania
Krytyka to część życia – zawsze musisz się z nią liczyć, nieważne czy spotkasz się z nią w życiu zawodowym czy prywatnym. Nie będziesz pierwszą ani ostatnią osobą, która musi się z nią mierzyć, bo nikt nie jest idealny i ma prawo do błędu. Zatem jeżeli ktoś prosi cię, byś zmieniła coś w swoim zachowaniu, świadczy to o tym, że zależy mu na tobie i chce twojego dobra. Staraj się o tym pamiętać w chwilach zwątpienia. Jesteś warta więcej niż myślisz!
For Vers-24, Warsaw