Tekst: Iga Litwińczuk
Zdjęcia: united-archives.com, pictorialpress.com, vogue.com
Większość z nas zapytana o skojarzenia związane z marką Burberry bez namysłu odpowie trench i krata. To właśnie bohater tego tekstu znajduje się na liście „must have“ wielu modowych fanów oraz w szafie każdej ikony mody.
Pierwszym płaszczem zaprojektowanym przez Thomasa Burberry (założyciel marki Burberry) był Tielockien, który został użyty przez brytyjską armie podczas wojny burskiej. Miał być alternatywą dla ciężkich, wojskowych płaszczy. Do jego wykonania użyto gabardyny, czyli mocno utkanej tkaniny o ukośnym splocie, którą w 1880 roku wynalazł Thomas Burberry. Materiał wpisał się w warunki atmosferyczne Wielkiej Brytanii, ponieważ idealnie chroni od deszczu i mrozu. Jednak to dopiero rok 1914 i początek I wojny światowej kryje się za powstaniem płaszcza, który znamy dzisiaj. Burberry dostosowuje wcześniejszy model do nowych wymogów dodając miedzy innymi naramienniki. Płaszcz od początku był dwurzędowy, miał dziesięć guzików (po pięć na każdą stronę) oraz doszyte paski pozwalające spiąć rękawy nad nadgarstkami.
Po zakończeniu wojny popularność płaszcza nie zmalała. Nosili go nie tylko byli żołnierze, ale także osoby w żaden sposób nie związane z amrią. Szybko przykuł uwagę kobiet. Przestał być utożsamiany z wojskiem, modą męską i szturmem zyskał fanów na całym świecie. Trench doczekał się także uzania Hollywood. Nosiły go takie gwiazdy jak Audrey Hepburn w „Śniadaniu u Tiffaniego“ czy Humprey Bogart w „Casablance“.
Klasyczna czarno-biało-czerwona krata początkowo była prawie niezauważalna. Jednak przezorny wlaściciel marki opatentował wzór w 1924r. Dopiero olimpiada w Tokio z 1964 roku przyniosła rozgłos zarówno kracie jak i płaszczu. Wszystko za sprawą brytyjskich zawodników, którzy opuszczając samolot mieli przewieszone na ramionach płaszcze podszewką do góry. W ten sposób pozowali fotoreporterom. Zdjęcia trafiły na pierwsze strony gazet, a świat oszalał na punkcie angielskiej kraty.
Wiadomo, że na wyspach nic nie jest wystarczająco ważne dopóki nie doceni tego królowa. O najwyższej jakości marki świadczy nadane jej przez królową Elżbietę w 1955 roku odznaczenie Royal Warrant (tłum. Królewska gwarancja).
Trench Burberry był imitowany przez domy mody na całym świecie. Stał się populary na ulicach jak i na dużych ekranach i nigdy nie stracił uroku pomimo swoich ponad 150 lat. Dbałość o detale oraz wykorzystanie najlepszej jakości materiałów jest gwarantem sukcesu oraz przekonania, że nigdy nie wyjdzie z mody. Mimo, że jego cena może przyprawić o zawrót głowy, to dzięki gwarancji jakości zakup możemy potraktować jako inwestycje w ponadczasowy produkt.
For Vers-24, Warsaw