Wiodąca prym w Europie platforma modowa i lifestyle’owa – Zalando rozpoczęła w październiku 2019 roku realizację strategii zrównoważonego rozwoju do.MORE, przez co zobowiązała się do ciągłego podnoszenia swoich standardów etycznych, a do roku 2023 do współpracy wyłącznie z partnerami, którzy są w stanie się do nich dostosować.
Wówczas wprowadzono obowiązek oceny zgodności z zasadami zrównoważonego rozwoju dla wszystkich marek sprzedawanych na platformie: Zalando otrzymało informacje na temat zrównoważonego rozwoju od ponad 250 marek za pośrednictwem narzędzia Higg BRM, po czym partnerzy raportowali o swoich działaniach w 2019 roku.
Na podstawie raportu Higg BRM od Sustainable Apparel Coalition (SAC) i Higg Co, Zalando rozpoczęło ocenę ponad 3.000 partnerów, a także marek prywatnych, dążąc do stworzenia globalnego standardu pomiaru zrównoważonego rozwoju. Po raz pierwszy, wspólnie z SAC i Higg Co, Zalando zebrało porównywalne dane i spostrzeżenia dotyczące zrównoważonego rozwoju od swoich marek partnerskich, po to, aby zrozumieć, jakie wyzwania stoją przed branżą zarówno na poziomie poszczególnych firm, jak i całego przemysłu.
Obecnie, platforma uczestniczy w pilotażowej weryfikacji z SAC w celu dalszego zwiększenia dokładności i wiarygodności danych pochodzących z samooceny, zaś wnioski wyciągnięte z projektu posłużą do określenia następnych kroków mających na celu uregulowanie podejścia weryfikacyjnego do BRM. Posiadanie porównywalnych danych dotyczących zrównoważonego rozwoju na poziomie marki daje możliwość wspólnego opracowania standardów, które pozwolą na rozwój branży. Dzięki nim, Zalando ma świadomość, że musi skupić się na podkreślaniu znaczenia takich tematów jak emisja gazów cieplarnianych, aby wspólnie i skutecznie doprowadzić do koniecznych zmian. Platforma wyznaczyła cele oparte na badaniach naukowych (SBT) dotyczące emisji dwutlenku węgla.
W ramach dążenia do powyższych celów, Zalando planuje współpracę z dużą liczbą swoich partnerów: a wszystko po to, aby w najbliższych latach wdrożyć cele oparte na badaniach naukowych.
Jednocześnie, dzięki pozyskanym w tym roku danym, platforma dostrzega potrzebę dodatkowego skupienia się na transparentności partnerów, co pociąga za sobą konieczność zagłębienia się w różne etapy produkcji w całym łańcuchu dostaw. To dlatego Zalando opublikowało informacje o wszystkich swoich dostawcach marek własnych za pośrednictwem własnych kanałów, a także w Open Apparel Registry (OAR) – narzędzia open source, które mapuje zakłady odzieżowe na całym świecie, przypisując każdemu z nich unikalny identyfikator. Ponadto, na bieżąco dąży do zwiększenia transparentności i ujawnienia wszystkich poziomów swojego łańcucha dostaw. Dodatkowo, Zalando określiło minimalne wymagania, które skupiają się na elementach niezbędnych do wprowadzania rozwiązań dotyczących zrównoważonego rozwoju w organizacji. Jednym z tych kluczowych obszarów jest wymóg pełnej transparentności swoich producentów i dostawców pierwszego szczebla.
Ostatecznie, platforma chce dzielić się informacjami ze swoimi klientami i w ten sposób umożliwić im dokonywanie bardziej zrównoważonych wyborów.
Już na początku tego roku, razem z SAC i Higg Co, Zalando rozpocznie kolejną rundę oceny swojej marki, nadal oferując swoim partnerom wsparcie w obsłudze narzędzia BRM i osiąganiu wspólnych standardów.
To jednak nie koniec zmian zapoczątkowanych przez Zalando w trosce o zrównoważony rozwój. Począwszy od lutego 2021 roku, podczas Copenhagen Fashion Week przyznawana będzie specjalna nagroda, która ma na celu zachęcenie marek modowych do poszukiwania alternatywnych rozwiązań w duchu zrównoważonego rozwoju, a także wyróżnienie strategii, które przyczyniają się do rozwoju całej branży właśnie w tym kierunku.
Trzech finalistów ogłoszonych 17 grudnia będzie walczyć o zdobycie nagrody stworzonej przez Zalando i Copenhagen Fashion Week, która umacnia i cementuje trzyletnią współpracę Zalando i Copenhagen Fashion Week, a wśród nich: Marimekko, House of Dagmar i Louise Lyngh Bjerregaard, którzy zaprezentują swoje kolekcje podczas Copenhagen Fashion Week, który odbędzie się w dniach 2–5 lutego 2021 roku.
Wszystkie marki biorące udział w Copenhagen Fashion Week zostały zaproszone do zgłoszenia się do konkursu, zaś finaliści zostali wyłonieni przez doświadczone, międzynarodowe jury, w skład którego wchodzą: modelka, aktywistka ekologiczna i konsultant ds. zrównoważonego rozwoju – Arizona Muse; CEO Copenhagen Fashion Week – Cecilie Thorsmark; CSO of Global Fashion Agenda (GFA) – Morten Lehman; doradca ds. zrównoważonego rozwoju i marki – Dio Kurazawa.
Ze strony Zalando w jury znaleźli się zaś: Director of Sustainability w Zalando – Kate Heiny i Lena ‑Sophie Roeper – Buying Director Premium & Luxury w Zalando. Członkowie każdego z jury dokładnie przeanalizowało strategie każdej z marek, w tym ich kolekcje oraz poziom zaangażowania w zrównoważony rozwój i innowacje. Zwycięzca otrzyma nagrodę w wysokości 20.000 euro, a także możliwość stworzenia wspólnie z Zalando ekskluzywnej kolekcji kapsułowej.
Przy procesie tworzenia szczególnie duży nacisk położono na szukanie nowych rozwiązań w zakresie zrównoważonego rozwoju, a więc głównie o projektowanie z uwzględnieniem różnych materiałów, procesów produkcyjnych, rozwiązań technologicznych i identyfikowalności. Co więcej, aby jeszcze mocniej wesprzeć zwycięską markę w rozwoju jej działalności, Zalando udostępni kolekcję dla ponad 35 milionów klientów na 17 rynkach europejskich.
Ta wyjątkowa nagroda jest wspaniałą okazją do ciągłego podnoszenia poprzeczki i wspierania branży mody w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości, a jednocześnie dobrą motywacją nie tylko dla obecnych na rynku od lat, ale i młodych projektantów.
Zalando Sustainability Award to część wspólnego zobowiązania do wpływania na długoterminowe, zrównoważone zmiany w branży. Nagroda to jednocześnie wyraz uznania dla postępu, jakiego dokonują i możliwość docenienia działań i wysiłków w kierunki zrównoważonej mody.
Jury dokona drugiego przeglądu finalistów i prezentowanych przez nich kolekcji podczas Copenhagen Fashion Week, a zwycięzca zostanie oficjalnie ogłoszony już 4 lutego.
Tekst: materiały prasowe
Zdjęcia: materiały prasowe