Tekst: Martyna Ludwiniak
Zdjęcia: materiały prasowe
Najlepszym sposobem na naukę dla dziecka jest nauka poprzez zabawę. Jednym ze sposobów są gry edukacyjne, których na polskim rynku jest coraz więcej. Dostarczają wielu pozytywnych emocji, ćwiczą pamięć i koncentrację, rozwijają logiczne myślenie, a także uczą zdrowej rywalizacji. Stopień trudności gry dostosowany jest do wieku dziecka, dlatego zawsze należy sprawdzać na pudełku wiek, dla którego są przeznaczone. Warto zainwestować w tego typu pomoce, ponieważ wiedza zdobywana poprzez zabawę to czysta przyjemność, zarówno dla dziecka, jak i dla rodzica. Przygotowaliśmy dla Was kilka propozycji planszowych gier edukacyjnych, które zapewnią doskonałą zabawę dzieciom i nie zrujnują Waszego portfela.
- MÓJ DOM, Maxim
Gra edukacyjna „Mój dom” polega na ułożeniu z puzzli domu oraz wszystkich pomieszczeń, które się w nim znajdują. Po ułożeniu domku dzieci mają zadanie dopasować puzzle przedstawiające wyposażenie do poszczególnych pokoi. Gra jest przeznaczona dla dzieci od lat czterech, ale można spróbować zaangażować do gry także trzylatka. Uczy orientacji przestrzennej oraz rozwija słownictwo związane z najbliższym otoczeniem, jakim jest dom. Oprócz tego ćwiczy pamięć dziecka oraz rozwija koordynację wzrokowo – ruchową.
- PRZECIWIEŃSTWA, Trefl
Gra „Przeciwieństwa” należy do serii gier „Mały Odkrywca”. Seria ta, to gry edukacyjne dla dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Wszystkie pozycje zostały opracowane przez specjalistów z dziedziny pedagogiki, filologii, logopedii, socjologii oraz psychologii. Każda gra wspomaga rozwój poznawczy i intelektualny dziecka. Rozwija słownictwo i zdolności komunikacyjne, ćwiczy koordynację wzrokowo-ruchową, trenuje pamięć i koncentrację. Produkty są pozytywnie opiniowane przez nauczycieli przedszkolnych.
Gra składa się z 22 par dużych, okrągłych klocków. Zadaniem dziecka jest dopasowanie pary przeciwieństw. Do zestawu dołączone są scenariusze i propozycje do wykorzystania przez rodziców. Przeznaczone dla dzieci od drugiego roku życia.
“Karty obrazkowe Ortografia z muchą i pietruchą” oraz “Karty obrazkowe Ortografia z mrówką i borówką” to dwa zestawy, które w przyjemny i skuteczny sposób utrwalą zasady poprawnej pisowni. Gra składa się z dwustronnych, ilustrowanych kart – na awersie karty znajduje się słowo z miejscem do wstawienia brakującej litery wraz z ilustracją, a na rewersie odpowiedź w postaci poprawnie zapisanego wyrazu. Karty są ilustrowane, co ułatwia kojarzenie i utrwalanie prawidłowej pisowni. Oprócz fiszek, pakiet zawiera karty z zasadami ortografii. Gra należy do serii „Kapitan Nauka” i przeznaczona jest dla dzieci w wieku od 6 do 9 lat.
- BYŁO SOBIE ŻYCIE, Hippocampus
Gra składa się z dużej planszy, na której zaznaczona jest trasa prowadząca przez cztery układy człowieka – nerwowy, trawienny, krwionośny i oddechowy. Gracze poruszają się po niej za pomocą rzutu kostką. Jeśli trafimy na znak zapytania, musimy odpowiedzieć na pytanie. Gra decyduje z której puli pytań (łatwych czy trudnych) wylosuje kartkę. Pytania łatwe to na przykład: „Co to jest neuron?”, „Czy tłuste jedzenie jest dobre dla serca?”, a pytania trudne: „Co wchodzi w skład mózgowia?”, „Ruchy robaczkowe to:”. Należy wybrać jedną spośród trzech odpowiedzi. Odpowiedź sprawdzana jest za pomocą „detektora odpowiedzi”, którym jest kawałek czerwonej folii, który po przyłożeniu do karty pozwala odczytać odpowiedź. Gra składa się z wielu elementów, a każde pole oznacza wykonanie jakiejś czynności. Przeznaczona jest dla dzieci powyżej 7 roku życia.
- ZAGADKI CzuCzu, Bright Junior Media
„Zagadki CzuCzu” są dostępne na rynku w czterech odsłonach, w zależności od wieku odbiorców: 2–3 lata, 3–4 lata, 4–5 lat oraz 5–6 lat. Każda z nich to zbiór 150 zagadek. Karty z zagadkami są sztywne i odporne na zamoczenie. Gra składa się z 25 dwustronnych kart po 6 zadań na każdej, co daje 150 zagadek. Na każdej stronie mieszczą się trzy zadania. Pytania są zróżnicowane, w zależności od wieku odbiorców. Na początku opierają się głównie na ćwiczeniu spostrzegawczości, operowaniu pojęciami mniejszy – większy, segregacji obiektów oraz łączenia ich w pary. Z czasem zagadki są coraz trudniejsze. Pięcio- i sześciolatek do rozwiązywania zagadek będzie musiał wykorzystać swoją wiedzę o otaczającym go świecie. Wszystkie gry rozwijają wyobraźnię dziecka oraz kształtują umiejętność logicznego myślenia.
- ENGLISH EATER Dominoes
Domino English Eater to gra edukacyjna, która uczy pisowni angielskich słówek oraz ich poprawnej wymowy. Kostki domina są dwustronne: z jednej strony są obrazki zwierząt domowych, a z drugiej zwierząt egzotycznych. Na pozostałych płytkach znajdują się ich angielskie nazwy. Dziecko losuje z kartonika określoną liczbę płytek i stara się dopasować klocek do tego, który leży już na stole, czyli musi połączyć obrazek oraz odpowiadający mu wyraz. Dzięki grze maluch nie tylko rozwija koncentrację uwagi, spostrzegawczość i koordynację wzrokowo-ruchową, ale także swoje umiejętności językowe. Przeznaczone dla dzieci powyżej 5 roku życia.
For Vers-24, Warsaw