Według najnowszych badań coraz więcej Polaków jest zestresowanych w pracy. Niestety stres w pracy ma swoje konsekwencje zdrowotne, od stosunkowo łagodnych, takich jak obniżenie odporności, do tych poważniejszych, takich jak choroby serca i zespół metaboliczny.
Stresujące środowisko pracy może powodować częste bóle głowy, bóle brzucha, zaburzenia snu i trudności z koncentracją. Chroniczny stres może powodować lęk, bezsenność, wysokie ciśnienie krwi oraz osłabiać układ odpornościowy. Może również przyczyniać się do wielu chorób takich jak depresja, otyłość i choroby serca. Ponadto, ludzie, którzy doświadczają nadmiernego stresu, często radzą sobie z nim w niezdrowy sposób, np. przejadając się, paląc papierosy lub nadużywając narkotyków i alkoholu. Powtarzająca się aktywacja reakcji „walcz lub uciekaj” może zakłócać działanie wielu układów organizmu. Wielokrotne uwalnianie kortyzolu, czyli hormonu stresu, może zakłócać działanie układu odpornościowego i zwiększać prawdopodobieństwo rozwoju chorób autoimmunologicznych, chorób układu krążenia i choroby Alzheimera.
Stres towarzyszy nam codziennie, a w pracy jest tak powszechny, że znalezienie pracy bez stresu może być trudne, a nawet niemożliwe dla wielu osób. Długotrwałe narażenie na stresory związane z pracą, mogą mieć wpływ także na zdrowie psychiczne. Badania łączą wypalenie zawodowe z objawami lęku i depresji. Szczególnie narażeni są młodzi ludzie, którzy na co dzień zmagają się z dużym obciążeniem pracą i pracują pod ogromną presją czasu. Według badań to oni częściej doświadczają poważnych zaburzeń depresyjnych i zaburzeń lękowych.
Stres w pracy może również zaszkodzić funkcjonowaniu organizacji. Wypalenie zawodowe zmniejsza naszą produktywność w pracy i zwiększa absencję, a także prowadzi do konfliktu między współpracownikami.
Najpopularniejsze stresory w miejscu pracy to:
- Niskie zarobki,
- Nadmierne obciążenie pracą, praca w nadgodzinach
- Niewielkie możliwości rozwoju lub awansu,
- Praca, która jest mało angażująca, rutynowa,
- Brak wsparcia społecznego,
- Brak wystarczającej kontroli nad decyzjami związanymi z pracą,
- Sprzeczne wymagania lub niejasne oczekiwania od współpracowników.
W celu zmniejszenia stresu w pracy może pomóc nam kilka technik:
- Zacznij dzień z pozytywnym nastawieniem – wiele osób wychodzi do pracy już zestresowanych, przez co są mniej odporni na stres w pracy. Zacznij dzień od pozytywnego nastawienia!
- Wyraźnie określ wymagania – jednym z czynników przyczyniających się do wypalenia zawodowego są niejasne wymagania. Jeśli nie wiesz dokładnie, czego się od ciebie oczekuje lub jeśli wymagania wciąż się zmieniaj, stres pracy będzie ci towarzyszył codziennie.
- Trzymaj się z dala od konfliktu – konflikty interpersonalne odbijają się nie tylko na twoim zdrowiu fizycznym, ale i emocjonalnym. Nie plotkuj, nie dziel się też osobistymi opiniami. Staraj się unikać osób, które generują konflikty.
- Zapomnij o wielozadaniowości – wielozadaniowość była kiedyś zwiastunem fantastycznego sposobu na zmaksymalizowanie czasu i zrobienie więcej w ciągu jednego dnia. Potem zaczęliśmy zdawać sobie sprawę, że kiedy mamy telefon przy uchu i jednocześnie wykonujemy inne zadania, na przykład piszemy maile lub wykonujemy jakieś obliczenia, nie robimy dobrze ani jednego, ani drugiego, ponieważ nasza uwaga jest rozproszona, a umysł nie pozwala się skoncentrować.
- Słuchaj muzyki w drodze do pracy lub po pracy – słuchanie muzyki przynosi wiele korzyści i może stanowić skuteczny sposób na zmniejszenie stresu zarówno w pracy, jak i po pracy.
Oprócz wyżej wymienionych technik możecie wypróbować medytację i coraz bardziej popularną technikę mindfulnes (uważność – stan, w którym aktywnie obserwujesz obecne doświadczenia i myśli, nie oceniając ich). Umiejętność celowego skupienia się na pojedynczym działaniu możecie zastosować w wielu aspektach swojego życia.
Tekst: Martyna Ludwiniak
Zdjęcia: Pixabay