„Chodź, pomaluj mój świat na żółto i na niebiesko”. Ta kultowa piosenka to najlepszy wstęp do tego, by ukazać siłę i emocje, jakie skrywają w sobie kolory. Poznaj ich znaczenie!
KOLORY TO EMOCJE
Barwy to emocje, ale także forma komunikacji, o czym najlepiej wiedzą malarze, projektanci mody oraz wnętrz. Wystarczy spojrzeć na obrazy Caravaggio’ego – mistrz do swoich dzieł wprowadził światłocień. Zapewne zapadły Ci w pamięci takie kolory, jak czerń i czerwień. Z kolei, impresjoniści posługiwali się paletą subtelnych odcieni. Pastele, rozmyte barwy wprowadzały lekki nastrój, ukazując ulotność chwili. Dla kontrastu „Krzyk” Edvarda Muncha to wyraz ekspresjonizmu. Żywe, intensywne barwy pomarańczy i czerwieni oddają w pełni emocje: ból, gwałtowność i szaleństwo.
O PSYCHOLOGII KOLORÓW
Psychologia kolorów to dziedzina zajmująca się badaniem wpływu barw na człowieka. Każda z nich powiązana jest z ludzkim doświadczeniem, a nawet już na poziomie instynktu i skojarzeń. Czy wiesz, że zużywasz dużo więcej energii patrząc na cieplejsze kolory np. żółć niż na chłodniejsze tonacje fioletu, niebieskiego i zielonego?
KOLORY I ICH SYMBOLIKA W RÓŻNYCH KULTURACH
Psychologia kolorów dotyczy także sfery kulturowej. W wielu kręgach, czerwień symbolizuje głód, gniew i kojarzy się z agresją. Dla innych kolor ten uosabia miłość, namiętność i romans, dlatego mężczyźni kupują kobietom czerwone róże. Bordowe i karmazynowe ubrania są też atrybutem gwiazd. Nie bez powodu mówi się o stylizacjach „na czerwonym dywanie”.
W kulturze europejskiej biała suknia ślubna przywodzi na myśl czystość i niewinność. Przeciwnie jest w Indiach. Tam właśnie biel, a nie czerń, kojarzy się z żałobą. W Chinach, panny młody wybierają czerwone kreacje, bo ten kolor zwiastuje pomyślność, bogactwo i powodzenie.
Barwy są także silne kojarzone ze zmianami zachodzącymi w społeczeństwach. Np. róż millennial pink stał się kolorem „pokolenia milenialsów”. Instytut Pantone regularnie ogłasza kolor roku, który obrazuje nie tylko najnowsze trendy, ale również przemiany społeczne i kulturowe.
Czytaj: https://www.vers-24.pl/jaki-kolor-pantone-zatriumfuje-w-2018-roku/
PSYCHOLOGIA KOLORÓW: SFERY ŻYCIA
Kolory odgrywają także ważną rolę w urządzaniu wnętrz. Jedne uspokajają i sprawiają, że czujesz się zrelaksowany, a inne pobudzają i wnoszą do pomieszczeń radość, ale mogą też męczyć wzrok. O potędze kolorów przekonali się wszyscy ci, którzy pracowali w dziale marketingu. Wiele marek bardzo świadomie dobiera logo oraz paletę barw np. Play, który stawia na tajemniczy i magnetyczny fiolet lub CCC (firma obuwnicza), kojarzona z pomarańczowym – symbolem witalności i wysokiej jakości.
Kolory mają duży wpływ na przebieg negocjacji, o czym dowiesz się z zasad dress code’u. Doradcy wizerunku i styliści podpowiadają nie tylko politykom, dyplomatom, ale również prawnikom i businessmanom w zakresie odpowiedniego kompletowania garderoby. Są kolory, które pomogą Ci zbudować autorytet (szarość, granat), takie, które budzą zaufanie (niebieski) oraz te symbolizujące innowacje i kreatywność (róż, pomarańcz).
Kolor, który wprawia Ciebie w dobry nastrój i jakim lubisz się otaczać mówi wiele o Twojej osobowości. Jaki skradł Ci serce w tym sezonie?
Tekst: Ilona Jaworska