Nie ma mody bez fotografii. To dlatego zaproszenie na najnowszy pokaz Chanel Ready-to-Wear zdobi czarno-biały portret modelki Vivienne Rohner robiącej zdjęcia. W ten sposób francuski dom mody łączy ubrania, modelki i fotografów.
W tym niewielkim przedmiocie tkwi magia przywoływania wspomnień, która przenosi nas prosto do lat osiemdziesiątych, kiedy to modelki znajdujące się na podwyższonym wybiegu podczas pokazu kroczyły po nim z energią i radością, niczym gwiazdy Hollywood, walcząc o uwagę fotografów: a w tle nie cichły flesze. Nie mogło być zatem inaczej – Grand Palais Éphémère stał się niezwykle długim wybiegiem – takim, które pamiętamy z ery supermodelek. Ta nostalgiczna atmosfera sprawiła, że w najnowszej kolekcji znajdziemy proste, klasyczne złote i czarno – białe stroje kąpielowe, krótkie sukienki z różowego i fiołkowego tweedu, żakiety i dżinsowe garnitury. Nie brak także nadruków w postaci kolorowych motylich skrzydeł.
W najnowszej, wiosennej kolekcji Virginie Viard próbuje przekazać energię, radość i spontaniczność, która nie tylko przejawia się w nawiązaniu do ówczesnej epoki w modzie czy dodatkach, ale i inscenizacjach i dodatkach, np. torebkach w kształcie butelek N°5 czy pirackich obcasach. I to właśnie te emocje są siłą napędową kolekcji. W imprezowy nastrój wprowadza modelki także ścieżka dźwiękowa, szczególnie „Freedom” George’a Michaela. Na końcu wzniesionego, podwyższonego wybiegu duet fotografów Inez & Vinoodh wcielił się w oldschoolowych fotografów z pokazów, robiąc zdjęcia modelkom, które – zamiast pozować – dumnie uśmiechnięte kroczyły po wybiegu zarzucając włosami.
Pokaz Chanel Spring-Summer 2022 Ready-to-Wear, ku zaskoczeniu widowni, otwierał nie kto inny, jak… à la Karl Lagerfeld. Niewątpliwie było to nawiązanie do roku 1993, kiedy to po raz pierwszy zaprezentował na wybiegu bieliznę Chanel jako odzież wierzchnią z czarno-białą sekwencją majtek, strojów kąpielowych i staników sportowych. Na szczególna uwagę zasługują jednak detale: szydełkowe zdobienia oraz pastelowe, tweedowe komplety garniturów czy denim.
W ramach przygotowań do pokazu powstały także zdjęcia, jak i pięć filmów zapowiadających kolekcję, m.in. z ambasadorkami Lily-Rose Depp, Almą Jodorowsky, JENNIE, Rebeccą Dayan i Quannah Chasinghorse – Potts, które wcielają się w modelki, jak i fotografów, stworzył magnetyczny duet Inez & Vinoodh.
Tekst: Marlena Wysocka