Od pewnego czasu pojawia się coraz więcej firm, które nie tylko chcą sprzedawać produkty i zapewniać sobie dobrą pozycję na rynku, ale również przyczynić się w jakiś sposób do zmiany najbardziej nurtujących problemów. Czy to ochrona środowiska, czy walka z biedą, czy też pomoc osobom społecznie wyobcowanym − nacisk zostaje położony na realną zmianę (oczywiście nie we wszystkich przypadkach się to sprawdza), a zespoły zajmujące się tym działem, non stop powiększają zasięg wpływów.
Na naszym rodzimym rynku działalność w takim modelu prowadzi Diadem Cosmetics, firma zajmująca się produktami do makijażu, która postawiła sobie wyraźne cele − rozwój marki połączony z działalnością charytatywną. Znaleźli sposób, żeby włączyć w te działania swoje klientki.
Dwie Godziny (2H), bo tak nazywa się ta inicjatywa, oparta jest na współpracy z organizacjami non-profit, dzięki którym możliwa jest walka z przyczynami i skutkami zjawiska preferencji płci w krajach Trzeciego Świata. Dziewczynki w tamtych regionach są traktowane jako ciężar ekonomiczny, przez co są zabijane lub porzucane tuż po urodzeniu. Matki nie są w stanie zapewnić im opieki, gdyż same nie są w pełni niezależne. Inicjatywa 2H bazuje na reakcji łańcuchowej: kupując kosmetyk jednej z trzech linii (Diadem, Szafir, Caroline’s Rose) finansujemy dwie godziny edukacji – godzinę edukacji szkolnej dla porzuconych córek oraz godzinę edukacji zawodowej dla dorosłych kobiet, dzięki czemu istnieje szansa na poprawę ich warunków życiowych. Jest to o tyle ciekawe, że funkcjonuje nie na zasadzie przekazania pieniędzy, ale wymiernej pomocy − opieka dydaktyczna daje możliwość zdobycia wykształcenia oraz podstawowych umiejętności zawodowych (np. fryzjerstwo, krawiectwo, wykonywanie makijażu), co prowadzi do zwiększenia niezależności ekonomicznej tych kobiet. Usprawnia to ich funkcjonowanie w społeczeństwie nastawionym na dominującą rolę męską. W ten sposób, krok po kroku, Diadem wspólnie ze swoimi partnerami chce przywrócić naturalny cykl życia, w którym kobieta nie stoi na przegranej pozycji.
Diadem Cosmetics, jak sami przyznają, stara się działać u źródła, z ludźmi, którzy znają lokalne uwarunkowania i realne przyczyny problemu. Pierwszym i głównym partnerem inicjatywy została indyjska funadcja Aarti Home, która stara się uświadamiać kobiety i wpływać na ich światopogląd (by urodzenie córki nie było postrzegane jako hańba) oraz zapewnia schronienie matkom i córkom odrzuconym przez rodziny.
Według marki piękno kobiety tkwi w jej pasji, wolności i nieograniczonych możliwościach, o co walczą wspólnymi siłami za sprawą inicjatywy 2H.
Tekst: Kinga Warszawska
Zdjęcia: materiały prasowe
For Vers-24, Warsaw