Glenfiddich – whisky z głową jelenia w logotypie to najbardziej popularna whisky single malt na świecie, którą to pozycję zawdzięcza wytrwałości Williama Granta i wielu pokoleń jego rodziny, od 1887 roku prowadzącej destylarnię w małym szkockim miasteczku regionu Speyside. Powstała z najlepszego jęczmienia i krystalicznie czystej wody uzyskiwanej z podziemnego źródła Robbie Dhu, whisky Glenfiddich wyróżnia się swoim smakiem i aromatem.
26-letnia single-malt Grande Couronn, oprócz niepowtarzalnej kompozycji smaków, która łączy tradycyjne nuty szkockiej whisky ze szlachetnym aromatem francuskiego koniaku, scala także dwa światy - – whisky i sztukę. Specjalnie dla Glenfiddich, artystka Malwina Konopacka stworzyła bowiem wyjątkowe dzieło: nowoczesną interpretację oryginalnego motywu filigree.
Skąd takie połączenie? Niewątpliwie, zarówno świat whisky jak i sztuki czerpią z rzemiosła, kreatywności i poszukiwania nieszablonowych rozwiązań. Już samą produkcję whisky można bez wahania uznać za sztukę samą w sobie, zaś mistrzów słodowania za artystów, którzy w oparciu o tradycyjne metody produkcji potrafią zderzyć ze sobą różne światy, tworząc zupełnie innowacyjny produkt, taki jak m.in. 26-letnia Grande Couronne. Grandę Couronne, dzięki leżakowaniu przez niemal ćwierć wieku w szkockiej destylarni oraz finiszowaniu w niezwykle rzadkich beczkach po francuskim koniaku wyróżnia tradycyjny smak szkockiej whisky przełamany słodkimi nutami francuskiego trunku. Tym samym, można stwierdzić, że najnowsza single malt to zderzenie dwóch kultur – francuskiej i szkockiej – widzianych przez pryzmat sztuki renesansu. Wyrazem takiego spojrzenia stały się zaś współprace z artystami z całego świata, w tym z polką Malwiną Konopacką, która w ramach globalnej kampanii stworzyła dla marki Glenfiddich autorską interpretację ozdobnego motywu filigree, charakterystycznego dla opakowania i butelki Grande Couronne.
Kim jest Malwina Konopacka? To uznana artystka, którą przede wszystkim charakteryzuje nietuzinkowe podejście do sztuki, łączące rzeźbę, wzornictwo i ilustrację. Na co dzień artystka tworzy ceramikę użytkową o charakterystycznym designie, zaś jej najbardziej znanym projektem jest seria OKO, składająca się z unikalnych wazonów w różnych wersjach kolorystycznych. Późniejsze, bardziej eksperymentalne projekty, m.in. modułowe totemy to obiekty na granicy sztuk wizualnych i designu. Dokładnie taka jest też interpretacja niezwykle precyzyjnego, złotego filigree Jeana-Charlesa Desevre, który umieszczono na nowych butelkach sygnowanych logotypem złotego jelenia.
To nowoczesne, minimalistyczne dzieło, łączy w sobie metalową konstrukcję z elementami ceramicznymi i jest wyrazem zabawy formą oraz kolorem. Wrażenie robi nie tylko kompozycja, ale i rozmiar dzieła – to bowiem aż 2‑metrowa krata wpisana w stalową ramę, do której przymocowano kontrastujące ze sobą kolorowe kulki i precle, wykorzystane w nietypowej dla artystki, innowacyjnej formie. W październiku br. dzieło Malwiny Konopackiej trafi na aukcję designu w domu aukcyjnym DESA Unicum, a dochód z licytacji w całości zostanie przeznaczony na projekt 160/160 Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. W ramach tego specjalnego projektu, zainicjowanego wspólnie z Zachętą, Towarzystwo – z okazji 160. rocznicy swojego istnienia – ufunduje 160 stypendiów artystkom i artystom, którzy stają dziś przed ogromnym wyzwaniem, jak kontynuować swoją twórczość.