Zmiany klimatu, eksploatacja zasobów czy łamanie praw człowieka i pracowników to problemy, jakim wiodąca europejska platforma Zalando postanowiła jako pierwsza stawić czoła. Wiodąca w Europie platforma modową i lifestyle’ową, a założona w Berlinie w 2008 roku – Zalando dostarcza asortyment modowy do ponad 32 milionów klientów na 17 rynkach, oferując tym samym odzież, obuwie, akcesoria, a także produkty kosmetyczne. Tym razem czas na potrzebny, ale i odważny ruch – w tym celu Zalando zwraca się do marek o podanie informacji dotyczących łańcucha dostaw, wprowadzając dla wszystkich partnerów i marek wymóg zastosowania się do zasad zrównoważonego rozwoju.
Cel? Do 2023 roku Zalando będzie współpracować jedynie z tymi partnerami, którzy zgadzają się z tą ideą. Aby go osiągnąć, Zalando nawiązało wyjątkową współpracę z SAC i Higg, której głównym założeniem jest zbadanie wpływu branży modowej na środowisko. Szczególnie teraz, w obliczu pandemii, kiedy zrównoważony rozwój społeczny jest ważniejszy, niż kiedykolwiek wcześniej. Kryzys wywołany pandemią COVID-19 tylko uzmysłowił nam, jak wiele wyzwań stoi jeszcze przed branżą mody, a utrzymanie silnych relacji biznesowych z naciskiem na zrównoważony rozwój, a nade wszystko poszanowanie zdrowia, bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia pracowników na całym świecie ma kluczowe znaczenie.
Zastosowany przez Zalando moduł Higg Brand & Retail Module, stworzony przez Sustainable Apparel Coalition (SAC) umożliwi ocenę zrównoważonego rozwoju i będzie obowiązkowy dla marek własnych firmy, jak i marek partnerskich. Dzięki temu branża mody uzyska dostęp do systemu ustandaryzowanej oceny umożliwiającej istotną i trwałą poprawę na rynku mody. Są powody do dumy, bo platforma Zalando jest pierwszą, która zastosowała ulepszoną wersję modułu SAC Higg Brand & Retail Module (Higg BRM), wprowadzając tym samym obowiązkową ocenę zrównoważonego rozwoju dla marek prowadzących sprzedaż poprzez jej platformę. To jednak nie wszystko, bo Zalando ma w planach zmianę całej branży! W tym celu będzie pozyskiwać porównywalne dane dotyczące zrównoważonego rozwoju od swoich marek partnerskich, co pozwoli łatwiej i szybciej zrozumieć i zweryfikować wyzwania branży – zarówno na poziomie poszczególnych firm, jak i całego przemysłu.
Higg BRM to narzędzie, dzięki któremu marki i sprzedawcy w sposób kompleksowy mogą dokonywać oceny swoich wyników pod kątem aspektów etycznych i środowiskowych, m.in. takich jak prawa człowieka czy emisja CO2, a na podstawie uzyskanych wyników jego użytkownicy mogą wyznaczać sobie cele związane ze zrównoważonym rozwojem. Dzięki danym Higg BRM Zalando zidentyfikuje trendy i zbada, jak należy opracować rozwiązania, które będą sprzyjać istotnej i trwałej poprawie współpracy z markami partnerskimi.
Wszyscy członkowie koalicji SAC, a więc marki, jak i detaliści będą używać narzędzia Higg BRM do mierzenia wyników oraz postępów w zakresie zrównoważonego rozwoju, co umożliwi branży odzieżowej jego porównywanie pomiędzy nimi.
W ramach strategii zrównoważonego rozwoju Zalando – do.MORE, platforma wprowadziła obowiązkowe oceny dotyczące aspektów etycznych, jak i zrównoważonego rozwoju dla naszych marek partnerskich. Odważna decyzja Zalando, aby wymagać od marek partnerskich korzystania z narzędzia Higg BRM może tylko przyspieszyć wprowadzenie w branży systemu ustandaryzowanej oceny zrównoważonego rozwoju, co pozwoli w przyszłości na osiągnięcie trwałej zmiany.
Mimo certyfikatów, etykiet i inicjatyw, podejście do zrównoważonego rozwoju wciąż bywa różne, a nierzadko także nieodpowiedzialne. Każda z marek, jak i detaliści mają własne oceny i różne cele, a to, czego brakuje to wspólnej metody pomiaru zrównoważonego rozwoju.
Niezależna firma technologiczna Higg Co została wydzielona z SAC w 2019 roku, aby wypełnić tę lukę i opracować technologię stojącą za indeksem Higg oraz jej pakietem narzędzi branżowych, w tym Higg BRM – a wszystko w celu przyspieszenia zrównoważonego rozwoju globalnego łańcucha dostaw. Teraz, Higg Co współpracuje z Zalando by wspierać firmę i jej partnerów we wdrażaniu systemu Higg BRM. SAC to bowiem wiodąca koalicja na rzecz zrównoważonego rozwoju w branży odzieżowej, obuwniczej i tekstylnej, a w opracowaniu Indeksu Higg czy zestawu pięciu narzędzi zrównoważonego rozwoju współpracuje 250 globalnych członków koalicji, które biorą pod uwagę wyniki w zakresie zrównoważonego rozwoju społecznego i środowiskowego, a także identyfikują obszary wymagające poprawy i umożliwiają przejrzystość środowiskową i społeczną, której oczekują konsumenci.
Tekst: materiały prasowe, Marlena Wysocka