Tekst: Helena Chmielewska
Zdjęcia: materiały prasowe, PAP
Wiadomość o dzisiejszej śmierci Hansa Rudolfa Gigera obiegła świat w zastraszająco szybkim tempie. Szwajcarski malarz, rzeźbiarz i projektant, twórca tytułowego „Obcego” z filmu Ridleya Scotta (za ten projekt został nagrodzony Oscarem), zginął w wyniku obrażeń odniesionych po upadku ze schodach. Miał 74 lata. Urodzony 5 lutego 1940 roku w rodzinie Hansa Richarda i Melly Gigerów. Już od najmłodszych lat wykazywał niepokojące zachowania i nietypowe pasje. Jego stałym i jedynym elementem garderoby była czerń. W jednym z pokoi swojego domu, który nie posiadał okien, urządził swój pokój zabaw. To właśnie w nim samodzielnie konstruował niektóre z zabawek, m.in.. sztylety. Brzmi groźnie, prawda?
W roku 1963 przeprowadził się do Zurychu, gdzie studiował w Szkole Sztuki Użytkowej na wydziale projektowania wnętrz oraz projektowania przemysłowego. Po 12 miesiącach stworzył swoje pierwsze prace, głównie w tuszu i farbie olejnej. Później zainteresował się możliwościami farby w sprayu, dzięki której wykreował własny, unikatowy styl. Następnie zajął się innymi dziedzinami sztuki: rzeźbą i projektowaniem. Międzynarodowa publiczność po raz pierwszy usłyszała o nim w 1971, kiedy to wydał swoje pierwsze portfolio. Prace Gigera można również znaleźć w branży muzycznej. Artysta projektował okładki albumów, zaprojektował statyw na mikrofon (pomysł podsunął jego agent, od lidera „Korn” dostał wolną rękę, poza jednym warunkiem: podstawa miała być ruchoma i biomechaniczna), a także sygnował limitowaną edycję gitar Ibanez.
Postacie Gigera wielokrotnie pojawiały się na ekranach kin. Pierwszym projektem filmowym zleconym Gigerowi było wykonanie szkiców do filmu „Diuna”. Artysta współpracował przy produkcjach takich jak „Duch II”, „Gatunek” czy „Obcy” - najbardziej znany jest z wykreowania tytułowego bohatera w ostatniej z wymienionych produkcji. W 1979 roku został wyróżniony nagrodą Amerykańskiej Akademii Filmowej. W 2013 roku jego nazwisko trafiło do Science Fiction and Fantasy Hall of Fame w EMP Museum W Seattle. Twórczość Gigera określana jest jako „biomechaniczna”, ponieważ jego prace prezentują symbiozę świata natury oraz maszyny – przeważnie w przerażających, odhumanizowanych wizjach. Doskonale odnajdywał się w wizualnym opisie istoty XX wieku, charakteryzującego się nagłym i zdumiewającym postępem technologicznym. Jego dzieła pokazują w jaki sposób ludzkość została zniewolona, Wiele jego prac przedstawia okropny świat przyszłości, zniszczony przez nuklearne opady – świat beznadziejnej alienacji, pozbawiony żywych istot, zdominowany przez bezduszne wieżowce, plastik i stal. Porównywany do twórczości Hieronima Boscha i Salvadora Dali.
Krytycy sztuki często opisują jego twórczość jako jednoczesne używanie mikroskopu i teleskopu, co służy odkryciu najgłębszych tajemnic ludzkiej psychiki. Jest to spojrzenie w głębokie pokłady nieświadomości, którą współczesna ludzkość woli negować lub ignorować.
For Vers-24, Warsaw