Miłość do mody, ta początkująca, jak i zaawansowana, przejawia się na wiele sposobów. Dla jednych oznacza kolejną wymarzoną torebkę do kolekcji, dla innych – prenumeratę „Vogue’a”. Etap zainteresowania nie ma jednak znaczenia, kiedy chodzi o lektury modowe. My podpowiadamy, po jakie naprawdę warto sięgnąć.
1. Women in Clothes / Sheila Heti, Heidi Julavits and Leanne Shapton
$20.13, amazon.co.uk
Książka, której mimo niedawnej premiery (wrzesień 2014), nadano miano przełomowej. Dlaczego? Autorzy podeszli do mody jako zjawiska w ludzkim wymiarze, zbierając na jej temat wypowiedzi 600 kobiet.
Women in Clothes najprościej ujmując jest zbiorem rozmów z nimi, co najważniejsze, różniących się od siebie narodowością, religią czy statusem społecznym. Łączy je jedno: moda i jej wpływ na to, kim jesteśmy. Wśród nich znalazły się m.in. Tavi Gavinson, Lena Dunham i Cindy Sherman, odpowiadające na pytanie typu: „Co było pierwszą rzeczą, jaką kupiłaś?”
2. Savage Beauty / Harold Koda
22.18 funtów, amazon.co.uk
Alexander McQueen, modowy wizjoner, który nawet po śmierci fascynuje i inspiruje setki osób. Jego projekty nieprzerwanie zapierają dech, a część z nich można podziwiać pośrednio u Harolda Kody. Ten w książce „Savage Beauty” zdjęcia najbardziej ikonicznych i wpływowych dzieł Brytyjczyka – od 1995 roku do ostatniego pokazu. „Kropką nad i” są jego cytaty, a także esej autorstwa Sarah Burton, dyrektor artystycznej marki McQueen.
3. The Sartorialist / Scott Schuman
19.99 funtów, penguin.co.uk
Antologia ulubionych obrazów Scotta Schumana, a więc najbardziej popularnego fotografa mody ulicznej. Znany jako The Sartorialist od kilku lat przemierza światowe metropolie w poszukiwaniu świetnie ubranych ludzi. Dla Schumana nie ma znaczenia, kogo fotografuje – celem jest pokazanie, że to, co nosimy mówi często więcej niż słowa.
4. Harper’s Bazaar Greatest Hits / Glenda Bailey
28.99 funtów, amazon.co.uk
Redaktor naczelna … edycji „Harper’s Bazaar”, Glenda Bailey przedstawia najbardziej słynne skandaliczne sesje zdjęciowe gwiazd. Wybrała te, które ukazywały się w magazynie przez ostatnią dekadę, a miała z czego! Pamiętacie Naomi Campbell ścigającą się z lampartem albo Agyness Deyn honorującą Michaela Jacksona? A to nie wszystko.
5. Za kulisami świata mody / Kristie Clements
30,99 złotych, empik.com
Była redaktor naczelna „Vogue Australia” odsłania kulisy wielkiego świata. Pokazuje tę jego stronę, o której dotąd krążyły tylko plotki. Sława, pieniądze i … bezwzględność. Clements pracowała dla wydawnictwa Conde Nast przez 13 lat, zaczynając od pozycji recepcjonistki. Była bliską współpracownicą Karla Lagerfelda, przyjaźniła się też z osobami z pierwszych stron gazet. Jej książka to kij w mrowisko dla modowego biznesu, ale na pewno nie tylko z tego powodu warto po nią sięgnąć.
6. Grace: A Memoir / Grace Coddington
23,49 funtów, amazon.com
Piękna, czarująca, niezwykła. Grace Coddington nie trzeba nikomu przedstawiać – wielki talent, szara eminencja „Vogue’a”, ikona. Bliżej dała się poznać w dokumencie ‘September Issue’, odkrywając kilka sekretów, stając się po premierze filmu prawdziwą celebrytką. A ta pięknie wydana lektura jeszcze ją nam przybliża.
7. Champagne Supernovas / Maureen Callahan
19,59 funtów, amazon.com
Pracująca od lat w zawodzie, dziennikarka modowa i popkulturowa zaprasza nas za kulisy życia takich osobowości, jak Kate Moss, Marc Jacobs i Alexander McQueen. Champagne Supernovas to studium kultury mody lat 90-tych, całego szaleństwa które jej towarzyszyło.
Callahan pisze o zmianach, jakie wówczas następowały i jakie do dziś niosą konsekwencje. Czasy „heroin chic”, mainstreamu, szalonych eksperymentów, by odpowiedzieć na takie pytania: Dlaczego rozpadł się związek Moss i Johnny’ego Deepa? Jak Marc Jacobs wyszedł z narkotykowego ciągu i osiągnął tak wiele? Co naprawdę doprowadziło Alexandra McQuenna do samobójstwa? Dziennikarka podaje nam wszystko na (złotej) tacy.
8. How to Dress for Success / Edith Head
ok. 17 dolarów, amazon.com
Oryginalnie wydana w 1967 roku książka zaskakuje aktualnością. O tym, co decyduje o twoim sukcesie jest … to, w czym się pokazujesz. Moda i styl wpływają na wizerunek bardziej niż może się wydawać. „Możesz dokonać wszystkiego, czego chcesz, jeśli dobrze się do tego ubierzesz”, przekonuje Edith Head. Autorka zna się na rzeczy, ubierała bowiem Elizabeth Taylor, Sophię Lauren i Audrey Hepburn – dziś po niemal 50 latach jej (nie)oczywiste rady są wciąż na miejscu.
9. Shocking Life / Elsa Schiaparelli
ok. 50 dolarów, amazon.com
Sławna projektantka, fascynująca kobieta. Biografia o intrygującym tytule „Shocking Life” jest pełna niesamowitych historii – od szycia pierwszej kolekcji przez kilkadziesiąt lokalnych szwaczek do relacji z Salvadorem Dalim. Książka dokumentuje drogę Shiaparelli na sam szczyt, zadziwiając, że jedna osoba mogła tyle przeżyć.
10. The Glass of Fashion: A Personal History of Fifty Years of Changing Tastes and the People Who Have Inspired Them/ Cecil Beaton
21,76 dolarów, amazon.com
Reedycja klasycznej pozycji prezentuje prace kultowego fotografa i anegdoty wielkich osobistości, którzy wpłynęli na jego twórczość. ” Wszystko to, co naprawdę widzi nigdy nie będzie uchwycone przez żaden aparat”, tak powiedział o Cecilu Beatonie Truman Capote. „The Glass of Fashion” to podstawowe źródło wiedzy o modzie, a Beaton jako jej kronikarz przenosi czytelników do jej wręcz zaczarowanego świata. Osiemnaście rozdziałów, 150 portretów, a wśród nich te przedstawiające Coco Chanel, Balenciagę, Diora i … ciotkę fotografa, Jessie. Niemożliwa do zastąpienia lektura dla nowej generacji fashionistów.
Tekst: Karolina Błaszkiewicz
Zdjęcia: materiały prasowe
For Vers-24, Warsaw