Ponownie nadchodzi era manifestowania swoich poglądów poprzez strój. Tym razem, do głosu dochodzą koszulki z nadrukami. Pierwsze tego typu topy można zaobserwować w latach 60. XX wieku. Prekursorami trendu są Tommy Roberts i Trevor Myles, prowadzący sklep Mr. Freedom, (ang. „ Pan Wolność”) w Londynie. Nazwa butiku nie jest przypadkowa. Nadruki stają się sposobem na korzystanie z pierwszej generacji praw człowieka: swobody wypowiedzi i wyrażania swoich poglądów. Słynna modelka, chłopczyca Twiggy nosi koszulki z postaciami z kreskówek m.in. Kaczorem Donaldem. Z kolei Vivienne Westwood zapoczątkowuje styl punkowy w modzie, lansując krzykliwe hasła „SEX”. Tym sposobem, produkt marginalny i unikalny, staje się masowym, rozchwytywanym oraz powszechnym. Na punkcie T‑shirtów z odważnymi hasłami szaleje cały świat.
Dziś projektanci stawiają na ekologiczne slogany, motywujące hasła, wielkie logo i bystre riposty. Lansują idee opozycyjne wobec minimalizmu. Już nie forma się liczy, a treść; krótka, chwytliwa i dająca do myślenia. Nadruki na koszulkach są jak znak STOP! Nikt nie przejdzie obok nich obojętnie. Ponownie, moda stanowi narzędzie komunikacji, pomocne w prezentowaniu indywidualnego stosunku do świata, pozytywnych wartości i stylu życia.
Co najbardziej fascynuje i dziwi? T‑shirty z nadrukami to wyraz konsumpcjonizmu (schodzą z półek na masową skalę), a jednocześnie sprzeciwu wobec luksusu (to już nie piękne, jedwabne bluzki z cekinami). Poza tym, bawełniane koszulki stanowią podstawowy element KAŻDEJ garderoby, a jednak czołowi projektanci sprzedają je za gigantyczne pieniądze. Koszulki te dawniej kojarzone z „podwórkowym” kiczem są obecnie noszone przez ikony stylu: Mirandę Kerr, Kate Moss oraz Rihannę. Z jednej strony rozwiązanie proste, z drugiej przesadnie wymowne. Popularne i powszechne, rozprowadzane na masową skalę i zarazem niepowtarzalne, bo wyrażają osobisty światopogląd. Każdy T‑shirt można przecież spersonalizować i zatytułować inteligentnie bądź skorzystać z tzw. gotowców. To właśnie ten żartobliwy, cięty „język” zdobywa popularność i serca pokoleń.
REDAKCJA VERS-24 prezentuje najbardziej hot wybory w sezonie letnim 2016. Ośmiel się założyć choćby jeden z nich!

VETEMENTS 245,00 EUR
- NIEZASTĄPIENI KURIERZY Z DHL
Kto by pomyślał, że firma kurierska zainspiruje projektantów Vetements do wydania linii koszulek z tak prozaicznym logiem? DHL symbolizuje jednak coś więcej: globalizm i współzależność. Jak można sobie w ogóle wyobrazić współczesny świat bez udogodnień w postaci międzynarodowego przewoźnika? Na stronie DHL, taką koszulkę kupisz za ok. 15 dolarów. Projektanci wyceniają ją na 245 EUR. Te drugie, schodzą z półek jak świeże bułeczki. Redakcja Vers-24 lubi ten projekt za kolor! Kanarkowy i wszystkie odcieni żółci są szalenie modne w tym sezonie.

adidas Originals 30,98 EUR

NIKE 28,17 EUR

NIKE 28,17 EUR
- NA PODIUM Z NIKE i ADIDAS
Pamiętacie czasy, kiedy to wszyscy szaleją na punkcie marek, symbolizujących wysoki status i zasoby portfela? Społeczeństwo pragnie być fit i uprawiać sport w strojach lansowanych przez piłkarzy, koszykarzy i tancerzy. Następnie pokaźne logo jest kojarzone z kiczem i najlepiej je zasłonić, aby nikt nie odebrał Ciebie jako chwalipiętę. Dzisiaj nie ma czego się wstydzić. Koszulki z logo Nike czy Adidas przeżywają swój renesans. Symbol Nike projektuje studentka projektowania graficznego, Carolyn Davidson, nawiązując do skrzydła Bogini Zwycięstwa Nike. Nadruk Adidas to trzy paski mające wzmocnić buta. Logo góry symbolizuje trudności, które człowiek ma pokonać dzięki własnej determinacji.
To co się zmieniło? Krój odzieży sportowej. Okazuje się, że moda fit też może być kobieca i figlarna. Króciutkie koszulki, zasłaniające brzuch, ale już nie biodra stanowią idealne rozwiązanie dla fanek dziewczęcego stylu. Postaw na szarą i białą, idealną do getrów, jeansów i mini. Dłuższe koszulki z nadrukiem a’la tunika zestaw z dopasowanymi spodniami.

Cheap Monday 28,17 EUR
- ZACZNIJ TYDZIEŃ Z ‘CHEAP MONDAY’
Niezobowiązujące koszulki z zabawnymi hasłami to gorący trend 2016, bo jaki może być poniedziałek (ang. ‘monday’)? Tani (ang. ‘cheap’), optymistyczny czy zakręcony? Ważne, aby stanowił dobry start na kolejny tydzień. Lekkie jak chmurka hasła (symbolika na koszulce marki) wprawią Ciebie w dobry nastrój. Cheap Moday to marka wywodząca się ze Sztokholmu, a jak wiadomo Szwedzi w modzie cenią komfort. Koszulka świetnie sprawdzi się w zestawie ze spodniami skinny lub małą, czarną.

Fila 35,21 EUR
- NOŚ SIĘ SPORTOWO Z FILA
Marka Fila powstaje w 1911 roku we Włoszech. Jej symbolika jest uwieczniana na odzieży sportowej. Dobór kolorów, choć klasyczny, to nie dzieło przypadku. Czerwień symbolizuje wigor, żywotność i pasję, a granat zaufanie oraz wiarygodność. Fila to jeden z najbardziej rozpoznawalnych znaków graficznych. Nie musisz być wyczynowym sportowcem by móc go nosić na koszulkach. Wystarczy, że zechcesz być modna, a sport uprawiasz dla przyjemności. Zestaw koszulkę z krótkimi szortami lub mini. Twój chłopak padnie z wrażenia!

ZARA 69,90 PLN
- PIJESZ PEPSI?
W tym sezonie, redakcja Vers-24 jest spragniona Pepsi, zwłaszcza na koszulkach. Ta marka w odróżnieniu od Coca Coli, modyfikuje swoje logo zgodnie z duchem czasów. Współczesny rysunek nawiązuje do pola magnetycznego ziemi, kształtu planety, ducha pokolenia oraz ery emotikonów (słynne buźki). Jeśli wpisujesz się w filozofię globalizmu, zaprezentuj swoją postawę światu za pomocą modnych T‑shirtów.
Ciekawą inspiracją mogą stanowić ubrania wyciągnięte z męskiej szafy. Prawdopodobnie Twój chłopak posiada kolekcję oryginalnych koszulek ze znanym logiem bądź mottem życiowym. Taki T‑shirt to także nietuzinkowy pomysł na prezent. W końcu to co na nim wydrukujesz, zależy od Twojej fantazji. Podsumowanie dotychczasowego związku, wyznanie miłosne bądź sugestia do zmiany nawyków mogą być przecież zakomunikowane „pół żartem, pół serio” ;).
Tekst: Ilona Jaworska
Zdjęcia: instagram.com/miraduma, asos.com, zara.com
For Vers-24, Warsaw