Tekst: Julia German
Zdjęcia: tate.org.uk
Kazimierz Malewicz (1879–1935), świadek rewolucji bolszewickiej, był urodzoy w Kijowie i pochodził z polskiej rodziny.

Kazimierz Malewicz, Autoportret, 1908–1910
Jego malarskie idee były również na miarę rewolucji w sztuce, bowiem „superematystycznymi” obrazami starał się przekroczyć wszystko, co dotychczas istniało w sztuce.

Kazimierz Malewicz, Suprematyzm, 1915

Kazimierz Malevicz, Dynamiczny Suprematyzm, 1915/1916
Na aktualnej wystawie w Tate Modern zobaczymy sceny religijne, wczesne pejzaże i oczywiście geometryczne kompozycje pełne dynamicznych kolorów.
Malewicz rysował już w rodzinnym Kijowie, potem w Kursku, i następnie w Moskwie. Dzięki kolekcjom kupców Morozowa i Szczukina mógł oglądać obrazy Moneta, Cezanne’a, Matissa i Picassa.
Namalowany przez Malewicza „Czarny kwadrat na białym tle” to pierwsze dzieło Suprematyzmu i jedno z najsłynniejszych dzieł awangardy XX wieku.

Kazimierz Malewicz, Czarny kwadrat, 1913
Aktualna retrospektywa Malewicza w Tate Modern powstała dzięki udanej współpracy pomiędzy Galerią Trietiakowską, MoMA oraz Centrum Pompidou.
Wystawa gromadzi przede wszystkim prace z trzech kolekcji: Costakisa z Tessalonik, Chardziejewa z Amsterdamu oraz Stedelijk Museum.
Wystawa jest czynna do 26.10.2014. Vers-24 poleca!
For Vers-24, Warsaw