Nie ma nikogo, kto nie zna kultowego zapachu N°5. Te stworzone w 1921 roku perfumy francuskiego domu mody to bowiem najbardziej znane perfumy na świecie. Jego przebudzenie, rewolucja, a butelka – niezrównane arcydzieło. O jego fenomenie i 100 latach świętowania opowiada najnowszy odcinek z cyklu „Inside Chanel”.
Już od samego początku N°5 zrewolucjonizował wszystko, posłowie rzucając na wiatr wszelkie nawyki i konwencje. Gabrielle Chanel na początku lat 20 sukcesywnie zmieniła poglądy ludzi na modę, proponując zupełnie nowy urok. Jej pierwsze perfumy są zgodne z jej pionierskimi projektami: prostymi, ale jednocześnie perfekcyjnymi i doskonale przemyślanymi. Ponadto, są o tyle wyjątkowe, że rewolucyjny w swoim składzie zapach N°5 to również pierwsze perfumy stworzone dla kobiet, przez kobietę.
Niezależnie od krążącego mitu o wyznaniu Marilyn Monroe, która przyznała, że w łożku nosiła tylko kilka kropel N°5 czy uczynienia z niego przez ikonę pop-artu Andy’ego Warhol’a dziełem sztuki, z biegiem czasu N°5 zyskał status globalnego zjawiska kulturowego. Jako pierwsze perfumy reklamowane w telewizji stały się inspiracją dla największych mistrzów obrazu, m.in. Helmuta Newtona, Irvinga Penna, Ridleya Scotta, Jean-Paula Goude’a czy Baz Luhrmanna, tym samym stając się wizualnym, ponadczasowym symbolem trwale powiązanym ze sztuką i wszystkim, co piękne. A ponieważ najpopularniejsze perfumy wszechczasów na świecie wymagają odpowiedniej reprezentacji, nic dziwnego, że francuski dom mody uczynił ambasadorkami zapachu kobiety, które uosabiają elegancję bez podważania własnej osobowości: Catherine Deneuve, Carole Bouquet, Nicole Kidman czy obecnie Marion Cotillard, dzięki swoim duchom i nowoczesności swoim duchem i nowoczesnością uczyniły z N°5 zapach, który wszedł do wiecznego, kobiecego panteonu potomności.
Mimo, że ten kultowy zapach od 1954 roku jest częścią stałych kolekcji MoMA w Nowym Jorku, nigdy nie zagościł jednak na stałe na muzealnych półkach i nie obrócił się w mit. Przez całą swoją historię, wizerunek, jak i sama istota zapachu N°5 pozostaje tłem dla niezliczonych, nawet tych najbardziej intymnych historii. N°5 to zapach dla tych, którzy podobnie jak Mademoiselle Chanel dokonują odważnego wyboru, kim chcą być i stają się tym. To perfumy, które niczym niewidzialna zbroja dają wewnętrzną siłę, by codziennie stawiać życiu czoła. Znany od przeszło 100 lat zapach N°5 Chanel zawsze będzie o krok do przodu.
W dynamicznym, elektryzującym, przepełnionym kolorami i wizualizacjami wideo złożonym z kolaży poznajemy kultowy zapach N°5 nieco bliżej. „Jestem N°5, abstrakcyjną perfumą autorstwa Gabrielle Chanel, które stworzyła w 1921 roku wspólnie z Ernestem Beaux, perfumiarzem carów.” – od tych słów zaczyna się kilkuminutowe wideo, w którym mamy okazję przyjrzeć się idei tej prawdziwej legendy wśród zapachów. W ślad za twórcami, również jesteśmy przekonani, że ten niezwykły zapach czekają jeszcze kolejne wieki świetności.
Najnowszy odcinek z cyklu „Inside Chanel” , który przybliża nam historię kultowego zapachu od jego początków, aż po dzień dzisiejszy, jest już dostępny na chanel.com
Tekst: Marlena Wysocka