Oczekuje się, że do 2030 r. w globalnej klasie średniej będzie 5 miliardów ludzi, a zużycie tekstyliów i obuwia wzrośnie o 65% w porównaniu do 2015 roku. Już teraz świat zużywa co roku zasoby na poziomie 1,6 naszej planety. Ale kreatywność i innowacje mogą zmienić liczby na korzyść planety i pomóc w największej transformacji w branży mody. H&M Foundation (organizacja non-profit) otworzyła na stronie globalchangeaward.com piątą rundę wyzwania Global Change Award, w ramach którego przyjmowane są pomysły na innowacje mogące przyśpieszyć tę zmianę.
Dzięki cyrkularnemu podejściu moda może być projektowana, produkowana, sprzedawana, używana, ponownie wykorzystywana i poddawana recyklingowi w taki sposób, aby zasoby były wykorzystywane wciąż od nowa, bez końca, w obiegu zamkniętym. Wyzwanie Global Change Award zostało zainicjowane w 2015 r. przez H&M Foundation, we współpracy z Accenture i KTH Royal Institute of Technology. W ramach dotychczasowych edycji wpłynęło ponad 14 000 zgłoszeń ze 182 krajów. Nazwane nagrodą Nobla w dziedzinie mody, wyzwanie ma na celu zmniejszenie wpływu mody na planetę i nasze warunki życia, pomagając przełomowym pomysłom przejść od fazy projektowania do zaistnienia na rynku. Kilku poprzednich zwycięzców prowadzi bieżącą współpracę i projektypilotażowe z branżą, a niektórzy są już na rynku.
„Już po raz piąty nagroda Global Change Award okazała się dla innowatorów świetnym sposobem na wejście do branży modowej i przekształcenie jej od wewnątrz. Widzieliśmy, jak poprzedni zwycięzcyprzechodzili od szkicowania projektu do obecności na rynku – ale co ważniejsze, inspirowali nowe pokolenie twórców, naukowców i przedsiębiorców do zmniejszenia wpływu branży modowej na planetę poprzez innowacje. Kolejna niezwykła koncepcja może pochodzić z każdego miejsca. Zatem jeśli masz pomysł, w który wierzysz, koniecznie zgłoś go właśnie tu.”- mówi Karl-Johan Persson, członek zarządu H&M Foundation i Dyrektor Generalny H&M Hennes & Mauritz AB.
Co być może nawet ważniejsze niż grant w wysokości 1 miliona euro, pięciu zwycięzców rozpoczynaroczny program akceleracji innowacji, w ramach którego udadzą się do Sztokholmu, Nowego Jorku i Hongkongu. Akcelerator prowadzony przez Fundację H&M, Accenture i Królewski Instytut Technologii KTH wspiera zwycięzców w przenoszeniu ich pomysłów w fazę implementacji oraz testów oraz oferuje wskazówki, jak szybko przejść na większą skalę i zmaksymalizować wpływ ich pomysłów na przemysł.
„W tym roku szukamy szczególnie innowacji, które ułatwią nam, jako konsumentom, bardziej zrównoważone działanie, pomysłów, które wykorzystują technologię i danych, które czynią przemysł modowy inteligentniejszym, oraz rozwiązań, które ułatwiają projektowanie zgodne z ideą obieguzamkniętego”, mówi Erik Bang, Lider ds. Innowacji, H&M Foundation.
Aby wygrać, innowacja powinna mieć potencjał do wprowadzenia zmian w modzie w kierunku obiegu zamkniętego, jak również powinna być możliwa do wprowadzenia na większą skalę. Inne kryteria toświeżość pomysłu, jego ekonomiczne zrównoważenie oraz oddanie zespołu zajmującego się daną innowacją idei wprowadzania zmian. H&M Foundation zainicjowała wyzwanie, aby znaleźć innowacje, które pozwolą na poważne zmiany w całej branży, a zwycięzca może współpracować z kimkolwiek zechce. Ani H&M Foundation, będąca organizacją non-profit, ani H&M Group nie czerpią z innowacyjnych pomysłów korzyści w zakresie praw własności majątkowej lub intelektualnej.
Termin zgłoszeń mija 16 października 2019, a pięciu zwycięzców zostanie uhonorowanych na ceremonii wręczenia nagród w sztokholmskim ratuszu, w kwietniu 2020.
Informacje o Global Change Award i jak aplikować: https://globalchangeaward.com/
Tekst/zdjęcia: materiały prasowe