W dobie wzrastającej roli social media, Instagrama oraz it girls pojawił się nowy profil lidera. Kiedyś przywódca miał być charyzmatyczny, elokwentny i potrafiący pociągnąć za sobą tłumy. Chociaż te cechy wciąż są pożądane, to przejawiają się w zupełnie innej formie.
WSPÓŁCZESNY LIDER: PROFIL
Obecnie rynek potrzebuje nowego modelu kompetencji. Zmiany te spowodowała cyfrowa rewolucja, łatwy dostęp do Internetu, popularność kanałów, takich jak Facebook, Instagram, czy Twitter. To technologiczne środowisko sprzyja ukształtowaniu się pokolenia Millenialsów. Nowa generacja korzysta z zaawansowanych urządzeń, a zakupy robi online. Preferuje oddziaływać, kreować i korzystać z trendów prezentowanych np. na Instagramie. To jest jej „okno na świat”. Tak więc współczesny lider powinien potrafić komunikować się i rozwiązywać problemy klientów w sferze wirtualnej. Wrogiem są zatem wszelkie schematy i sztywne trzymanie się reguł, które obowiązywały kilkanaście lat wcześniej.
Obecnie pożądany przywódca to ten, który jest elastyczny, otwarty, potrafi inspirować i docierać do ludzi poprzez kanały social media. Nie bez przyczyny w modzie mówimy o zjawisku influencerów, trendsetterów, czy blogerów, zwiększających popyt na dany produkt np. luksusowy. Wiele marek zatrudnia do współpracy przy kolekcji właśnie takie osoby, czyniąc z nich „projektantów”.
Współczesny lider potrafi także rozmawiać i słuchać oraz podjąć trudną decyzję, która wiąże się z możliwością ryzyka. W zmianie widzi szansę (ang. opportunity). Dobiera ludzi wedle ich talentów, dostrzegając w nich mocne strony.
To intuicja, wiedza i doświadczenie wyróżniają lidera w dobie social mediów. Dzięki tym cechom, potrafi on dostrzec trend i zrozumieć mechanizmy nim rządzące, a często nawet wyprzedzić przyszłość. Jest kreatywny, innowacyjny, zdolny do inicjatywy, potrafiący zarówno współpracować, jak i realizować projekty samodzielnie. Promuje w firmie różnorodność, dzięki której pozostaje otwarty na świat. Przyjmuje go takim jakim jest, obserwując rzeczywistość i wdrażając do niej ulepszenia. Taki lider nie ocenia ludzi po rasie, płci oraz nie kieruje się stereotypami. W inności widzi unikalność oraz naturalny potencjał.
Lider XXI wieku to osoba, która ceni sobie niezależność, etykę, wartości i wiedzę. Deleguje zadania, egzekwuje je – jednak nie siłą, a swoją osobą. To jej kodeks pracy, postępowania i wizja inspirują oraz motywują pracowników do tego, żeby chcieli być coraz lepsi i bardziej efektywni. Dla Millenialsów istotne jest środowisko zawodowe sprzyjające budowaniu postawy szacunku, dialogu oraz tzw. „burzy mózgów”.
Tekst: Ilona Jaworska
Zdjęcia: Vers-24